יתרונות ותופעות לוואי של שמרים תזונתיים

מהם שמרים תזונתיים

שמרים הם פטרייה חד-תאית הניזונה מסוכר (פחמימות). שמרים תזונתיים מתייחסים לזנים שגדלו במיוחד למאכל אדם. בדרך כלל זה עשוי מזן של Saccharomyces cerevisiae.

שלא כמו שמרי אפייה ושמרי בירה ששניהם חיים, השמרים התזונתיים הושבתו (נהרגו). היתרון הבריאותי העיקרי שלו הוא בהיותו מקור עשיר של ויטמינים ומינרלים מקבוצת B, ומכאן גם שמו.

מכיוון ששמרים תזונתיים אינם חיים, הם אינם יכולים לגרום או להחמיר זיהומי שמרים כגון צמיחת יתר של קנדידה אלביקנס. למרות שמקורות מסוימים טוענים לסכנה הזו, אין מדע שתומך בה. לפחות אם מדברים על שמרים תזונתיים סטנדרטיים, המורכבים רק מפטריות מתות.

מה זה נוצץ? זה שם אחר לשמרים תזונתיים. הכינוי הנפוץ ביותר. זה פופולרי במיוחד בקרב טבעונים ואלו שאוכלים אותו באופן קבוע. זה כנראה המותג הפופולרי ביותר.

ערך תזונתי של שמרים תזונתיים

פחמימות

כ-1.5 כפות שמרים תזונתיים מכילים 5 גרם פחמימות הכוללות 3 גרם סיבים. שמרים מספקים צורה מועילה במיוחד של סיבים מסיסים בשם בטא-גלוקן, להם יתרונות בריאותיים ייחודיים.2

שומנים

רוב מותגי השמרים התזונתיים הם נטולי שומן באופן טבעי.

חלבון

שמרים תזונתיים מספקים לכל חומצות האמינו החיוניות 8 גרם לכל 1.5 כפות.

המוצרים הטובים ביותר ב- Aliexpress:

ויטמינים ומינרלים

רוב מוצרי השמרים התזונתיים מועשרים בתוספת ויטמינים מקבוצת B. הנתונים התזונתיים לעיל הם של מותג Wegmans, המספק 600% או יותר של רוב ויטמיני B לכל 16 גרם. יש לו גם 1000% מהצריכה היומית של ויטמין B12.

שמרים תזונתיים מכילים גם סידן, תיאמין, ברזל ואשלגן.

מה טעמם של שמרים תזונתיים?

לשמרים תזונתיים יש טעם אגוזי וגבינתי, מה שהופך אותם לבחירה מושלמת עבור טבעונים המחפשים תחליף פרמזן.

כיצד להשתמש שמרים תזונתיים

אחת הדרכים הנפוצות ביותר להשתמש בשמרים תזונתיים היא לפזר אותם על פסטה או מנות צמחוניות צלויות במקום גבינת פרמזן. הוא גם הופך פופולרי כתוספת לפופקורן – הוסיפו לו מלח ושמן זית כדי למצוא דרך נהדרת להכניס בעדינות את הפתיתים המלוחים לתזונה שלכם.

גרסאות טבעוניות של ארוחות שהן בדרך כלל עתירות גבינה – כמו מק אנד צ'יז, ריזוטו או אנצ'ילדות – ככל הנראה ישתמשו בשמרים תזונתיים כתחליף. הוא נהדר גם לגרסאות לא חלביות של פסטו ומטבלים, כתוספת לפירה, או כאבק גבינה לצ'יפס.

כיצד להכין

טעמם של שמרים תזונתיים מתואר לעתים קרובות כאגוזי או גבינתי. בדרך כלל מוסיפים אותו למנות מלוחות כמו פסטה, בשרים צלויים, ירקות וסלטים.

כמה דרכים מעניינות להשתמש שמרים תזונתיים כוללים:

  • משמש כתיבול פופקורן
  • השתמשו בו בפסטה במקום גבינת פרמזן
  • הכינו חלופה טבעונית לרוטב גבינה
  • מערבבים אותו לתוך מרק
  • הוסיפו אותו לביצים המקושקשות שלכם
  • מפזרים אותו על לחם שום

יתרונות בריאותיים

יתרונות בריאותיים של שמרים תזונתיים

במנה קטנה, שמרים תזונתיים מכילים הרבה חומרים מזינים שעוזרים למלא פערים תזונתיים ולקדם בריאות. הנה כמה מהיתרונות הבריאותיים ששמרים תזונתיים מספקים.

המוצרים הטובים ביותר ב- Aliexpress:

מפחית את הסיכון לאנמיה

כשמדובר באנמיה, אב המזון הראשון שעולה על הדעת הוא בדרך כלל ברזל. עם זאת, חומצה פולית מספקת או ויטמין B12 גם גורם אנמיה. טיפול נפוץ למחסור בוויטמין B12 הוא זריקות, אבל גם מינונים פומיים גדולים יכולים להיות יעילים.3

רוב מותגי השמרים התזונתיים מועשרים ב-B12, מה שמספק יותר מ-500% מהצריכה היומית למנה. מכיוון ש-B12 מסיס במים, לא סביר שהוא יגרום לרעילות גם כאשר הוא נצרך במינונים גבוהים דרך מזון. אנשים שמקפידים על תזונה צמחית או טבעונית לעתים קרובות יש מקורות מוגבלים של ויטמין B12, כך שמרים תזונתיים יכולים לשמש מקור מרכזי של מזין חיוני זה.

תומך בבריאות הלב

שמרים תזונתיים מכילים חומר שנקרא בטא-גלוקן, שהוא סוג של פחמימה המצויה בדפנות התאים של צמחים, חיידקים ופטריות. צריכה גבוהה יותר של בטא-גלוקן מובילה לתוצאות חיוביות בתחום הלב וכלי הדם, כולל הורדת "הכולסטרול הרע" והעלאת "הכולסטרול הטוב".2 נוסף על כך, רוב מותגי השמרים התזונתיים מכילים אשלגן, המפחית את לחץ הדם. שמרים תזונתיים הם תיבול דל נתרן ובריא ללב שמוסיף טעם למאכלים מלוחים.

עשוי לקדם תפקוד בריא של מערכת החיסון

אמנם נדרשים מחקרים נוספים, אבל מספר מחקרים הצביעו על בטא-גלוקן שמקורו בשמרים כמחזק את מערכת החיסון.4 חוקרים מייחסים את היתרונות הללו לתסיסה החיידקית של בטא-גלוקן במעיים.

בטא-גלוקן עשוי גם לעורר את פעילותם של תאים חיוניים במערכת החיסון, כמו מקרופאגים. מחקרים בבעלי חיים אף הדגימו את יכולתו של בטא-גלוקן לצייד את מערכת החיסון במלחמה בזיהומי אנתרקס. שמרים תזונתיים הם דרך קלה להגדיל את הצריכה של חומר מזין מבטיח זה.

תמיכה בנוגדי חמצון

כמות נוגדי החמצון בשמרים תזונתיים מוגבלת. אמנם הם עשירים בוויטמינים מקבוצת B, אבל אלה לא ידועים כבעלי פעילות נוגדת חמצון. ויטמינים C ו- E הם כן, אבל nooch אינו מכיל כל.

מה שכן יש בו הוא סלנומתיונין, שהיא חומצת אמינו טבעית המכילה סלניום.

בתרחישים מסוימים, סלנומתיונין פועל כנוגד חמצון.

חשוב מכך, מקור זה של סלניום, יחד עם מינרל קורט אבץ, משפיעים על תפקוד המערכת החיסונית.

עובדה זו, יחד עם מרכיבים פעילים לא ידועים אחרים בשמרים תזונתיים אשר נראה כי הם תומכים במערכת החיסון, עשויה להגביר את הייצור הפנימי של נוגדי חמצון בגוף, כגון סופראוקסיד דיסמוטאז.

כחלק ממרוץ של 15 ק"מ (9.3 מייל) בגרמניה, מדענים חקרו 9 ספורטאים שנטלו תוסף שמרים פעמיים ביום במשך 6 שבועות. נצפה פחות לחץ רדיקלים חופשיים.

ריפוי ושיפור אקנה

זה אולי לא בדיוק אותו דבר כמו EpiCor אבל המותג הגרמני Perenterol נשמע די דומה. מדובר בכמוסות של 250 מ"ג במינון מיובש של Saccharomyces cerevisiae.

הוא שימש בניסוי קליני אקראי, מבוקר פלצבו וכפול סמיות בהשתתפות 139 חולים עם אקנה. הם לקחו את זה במשך 5 חודשים.

74.3% מהמטופלים שנטלו את תוסף השמרים התזונתי חוו תוצאות "טובות" או "טובות מאוד", כפי שהוערך על ידי רופא עור. רק 21.7% מקבוצת הפלצבו דירגו את המקום הגבוה הזה.

מונע עצירות

שמרים תזונתיים תורמים 3 גרם סיבים לכל 16 גרם. סיבים הוא חיוני, אם כי למרבה הצער, רוב האנשים לא מקבלים מספיק. ההמלצה לצריכת סיבים היא לפחות 25-35 גרם ליום, בעוד שהצריכה של האמריקאי הטיפוסי היא פחות ממחצית הכמות הזו.

סיבים מווסתים את תנועות המעיים על-ידי משיכת מים למעי הגס והוספת נפח ורכות לצואה.5

שימוש בשמרים תזונתיים במקום גבינה או תבלינים אחרים יכול לעזור לכם להגיע לצריכת סיבים מספקת.

תכולת חלבון של 40%

חלבון הוא 4 קלוריות לגרם. יש 2 גרם למנה, מה שאומר ש-8 מתוך 20 הקלוריות בפתיתי בראג נוץ' הן בצורת חלבון. זה 40%.

2 גרם חלבון אולי לא נראה כמו הרבה, אבל זכור שזה רק עבור כף אחת. אם אתם מקפידים על תזונה צמחית או נטולת מוצרי חלב, ייתכן שאתם משתמשים במספר כפות (או יותר) כדי לתת טעם למק אנד צ'יז, פופקורן, פיצה, טאקו ופסטה.

פיצה ללא גלוטן מבצק כרובית בציפוי ארטישוק, גמבה וגבינת אגוזים
תחשבו על זה… אם מוסיפים 5 כפות, זה 10 גרם חלבון וזה רק 100 קלוריות. השתמשנו בו כדי לראש פיצה זו ללא גלוטן קרום כרובית.

מקור טוב לסיבים

1 גרם סיבים לכף נראה טריוויאלי, אבל אם אתם אוכלים 4 או 5 מהם, זה שווה להיות 20-25% מהצריכה היומית המומלצת.

מה שבאמת מיוחד הוא סוג הסיבים שהוא מכיל.

שמרים תזונתיים עשירים בטא-1,3 גלוקן, הידוע יותר בשם בטא גלוקנים. מאמינים כי רבים מהיתרונות הבריאותיים שלו קשורים לסיב הייחודי הזה.

אלרגיות

אם אתם חושדים באלרגיה לשמרים או לעובש, פנו לאלרגיסט להערכה מלאה. צמיחת יתר של שמרים היא מצב אפשרי נוסף שאינו קשור לאלרגיות לשמרים. צמיחת יתר של שמרים יכולה להתרחש במערכת חיסונית חלשה או בעקבות טיפול אנטיביוטי.

מאחר ששמרים קיימים במזונות רבים, ייתכן שכל מי שסובל מאלרגיה אמיתית לשמרים יצטרך להימנע ממספר פריטי מזון, כולל מאפים, משקאות אלכוהוליים מותססים, מרמיט/ירקות, לחם מחמצת ומולטי-ויטמינים מסוימים.7 לפני שתציבו לעצמכם הגבלות מיותרות, בררו אם אתם באמת סובלים מאלרגיה לשמרים על-ידי פנייה לרופא מוסמך.

תופעות לוואי

בעיות עיכול

שלא כמו שמרי בירה, שמרים תזונתיים אינם פעילים ולא סביר שיגרמו להשפעות שליליות. עם זאת, אם אתם סובלים מתסמונת המעי הרגיז (IBS) או ממיגרנות, שמרים עשויים להוות טריגר עבורכם.

שימו לב איך אתם מרגישים והיזהרו מתופעות לוואי כשאתם מנסים מזון חדש, כמו שמרים תזונתיים.

עוד תופעות לוואי של שמרים תזונתיים

  • סיכון לאלרגיה
  • חשיפה לעופרת
  • גזים ונפיחות
  • עלול להחמיר מחלת קרוהן
  • עלול להיות רע למחלות אוטואימוניות

אתה יכול להיות אלרגי שמרים תזונתיים, אבל מעט מאוד מקרי מבחן שפורסמו קיימים בספרות הרפואית. כוורות ואסתמה דווחו אצל ילד בכל פעם שאכל פיצה או לחם המכילים שמרים. למרות שמדובר בשמרי אפייה, מדובר באותו זן של שמרים תזונתיים (Saccharomyces cerevisiae). בנוסף, מכיוון שמזונות אלה אפויים, השמרים נהרגים, מה שהופך אותם למעשה לשווי ערך תזונתיים.

בלוג זה מספק מידע כללי ודיונים על בריאות ונושאים קשורים. המידע והתכנים האחרים המופיעים בבלוג זה, באתר או בחומרים מקושרים אינם מיועדים ואין לראות בהם, או להשתמש בהם כתחליף לייעוץ רפואי, אבחון או טיפול.

המוצרים הטובים ביותר ב- Aliexpress:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *